Två professorer vid Högskolan i Halmstad har fått prestigefyllda regeringsuppdrag som innebär möjligheter att på ett nationellt plan påverka skolan och skolans specialpedagogik. Pernilla Nilsson, professor i naturvetenskapens didaktik, har utsetts till ledamot i insynsrådet för Skolverket. Magnus Tideman, professor i handikappvetenskap, har fått motsvarande uppdrag i insynsrådet för Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM).
Insynsråden har en viktig uppgift i att öka regeringens och medborgarnas insyn i myndigheternas verksamhet, och fungerar dessutom som rådgivande grupp till generaldirektörerna. Råden har inga beslutsbefogenheter.
– Det känns hedrande att få detta uppdrag. Jag hoppas kunna ge tips och råd ur ett vetenskapligt perspektiv för att kunna förbättra skolan för elever med funktionsnedsättningar, säger Magnus Tideman i ett pressmeddelande.
Liknande innehåll
Populärt innehåll idag
- Behandling med bumetanid kan vara fördelaktig för vissa barn med autism – enligt unik svensk studie: "Ett värdefullt framsteg"
- Nytt vårdstöd ska korta adhd-kön till vuxenpsykiatrin
- Imvi Labs vill förbättra ögonens läsförmåga med VR-teknik
- Extra utmanande tonår
- När motorn saknas - om ADD
- Använd specialintressen – så kan lärare stötta elever med autism
- Hantera tröttheten: 10 energitips för autistiska personer