Det var förra året som Malin Holms son Sigge – som är 12 år och går i en klass med sex andra barn med autism – kom hem från skolan och sa att han ville ha ett födelsedagskalas när han fyllde år. Han ville bjuda hem sina klasskompisar. Malin tyckte det var en rolig idé, men blev samtidigt nervös.
– Jag är bättre på att improvisera än att organisera, säger Malin, skrattar till och fortsätter:
– Jag var rädd att barnen bara skulle komma hit och äta och sedan vilka åka hem snabbt igen i brist på andra aktiviteter. Jag visste att jag var tvungen att tänka till och hitta en struktur för att det skulle bli ett lyckat kalas. Och det blev det också!
Malin bestämde sig för att kalaset skulle vara två timmar och gjorde ett schema – med två lekar som huvudinslag. Det blev skattjakt och fiskdamm, något som Sigge önskade och som barnen känner igen.
– Skattjakten blev den absolut mest vinnande leken. Vi gjorde den som så att barnen fick varsin vers med rim att läsa. När de läste verserna kunde de gissa sig till var nästa lapp låg, och så nästa, och nästa… tills de kom fram till skatten, som var helt vanligt fika, säger Malin.
Hon berättar att de har ett ganska stort hus och använde sig av utrymmen – tvättstugan, förrådet och garaget. Det skapade en äventyrskänsla för barnen samtidigt som de fick röra lite på sig på ett ordnat sätt. Själva skatten gömdes i bilen.
– Det var väldigt roligt när barnen hade kommit fram till bilen genom att läsa på verserna. Då var alla helt utom sig av nyfikenhet!
Hon säger att hon tror att det är viktigt att ha lekar som känns individuella men som ändå inkluderar hela gruppen.
– Det kändes bra att det blev lyckat. På slutet ville barnen knappt gå hem!
Malin tips på hur du kan arrangera ett strukturerat barnkalas:
- Använd en dagordning! Den kan du mejla ut till föräldrarna som sedan kan visa barnen: vad kommer att hända? När fikar vi och vad ska vi leka? Det är ett sätt att höja spänningen också. Dagordningen kan du också sätta upp som en affisch på väggen under kalaset.
- Tänk ut en eller två enkla men roliga lekar som fungerar som huvudaktivitet.
- Sätt en tidsgräns. Två timmar tycker Malin är rimligt och lagom. Tänk på att du som förälder ska orka engagera dig hela tiden som kalaset pågår, så att inte barnen måste sköta sig själva.
- Sätt inte ribban för högt! Det funkar med lekar och fika som barnen känner igen sig i. Följ gärna standardkonceptet för kalas, säger Malin. Man behöver absolut inte krångla till det utan barnen tycker det är spännande med vanliga skattjakter och fiskdammar.
- Om du däremot vill pröva något nytt, ta i sådana fall kalaset till en annorlunda plats. Malin har också arrangerat ett barnkalas på en McDonaldsrestaurang, där barnen känner till konceptet men fick extra upplevelser – till exempel fick de gå en rundtur och beställa sin egen mat av en egen servitör.
Liknande innehåll
Populärt innehåll idag
- Mammor till tonåringar med autism vittnar om ständig kamp i vardagen: "Om jag inte orkar då finns det ingenting"
- Läs- och skrivkrisen i skolan slår hårt mot elever med autism
- Så här funkar WISC-testet
- Snart kommer ”krafttag” för bättre studiero i skolan
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor
- Mentalisering – att se sig själv utifrån och andra inifrån
- Dopamin – nyckelspelaren i hjärnans belöningssystem