Nästa artikel
Premium Inom den svenska skolan jobbar en stor grupp elevassistenter – men många av dem saknar pedagogisk utbildning och tydligt definierade arbetsuppgifter. En färsk forskningsöversikt från Linköpings universitet visar till och med att elever som får omfattande stöd av elevassistenter riskerar att lära sig mindre än andra. Special Nest har intervjuat Henrik Lindqvist, en av forskarna bakom studien.
Det fanns 2018 närmare 20 000 elevassistenter inom den svenska skolan, vilket är fler än antalet fritidspedagoger. Elevassistenter har ofta fria roller och varierande arbetsuppgifter, men inte sällan fungerar de som pedagogiska extraresurser för en eller flera elever som är i behov av särskilt stöd, kanske till följd av en neuropsykiatrisk diagnos som adhd eller autism. En enkätundersökning från riksförbundet Attention har till exempel visat att över en fjärdedel av deras målgru
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Behandling med bumetanid kan vara fördelaktig för vissa barn med autism – enligt unik svensk studie: "Ett värdefullt framsteg"
- Nytt vårdstöd ska korta adhd-kön till vuxenpsykiatrin
- Ny forskning om svårbedömda grupparbeten – kan blyghet tolkas som okunskap?
- Hon löste gåtan "Sveriges farligaste kvinna"
- Mentalisering – att se sig själv utifrån och andra inifrån
- Lista: 10 npf-vänliga julklappstips
- ”Ofrivilliga blinkningar är vanligast”