Nästa artikel
Premium En färsk avhandling vid Karolinska Institutet har undersökt om en anpassad version av den mindfulnessbaserade terapiformen ACT kan hjälpa mot stress, undvikandebeteenden och psykisk ohälsa hos personer med autism. Special Nest har intervjuat psykologen och forskaren Johan Pahnke som har utvecklat NeuroACT – och han hoppas nu på att gruppbehandlingen ska komma till konkret nytta i skolan och vården för denna grupp.
I början och mitten av 00-talet arbetade Johan Pahnke först som elevassistent på en särskola och sedan som handledare på en specialskola för barn med autism, ett neuropsykiatriskt tillstånd som bland annat kännetecknas av svårigheter i det sociala samspelet. Han noterade att många av dessa elever brottades med stress, inte bara kopplat till undervisningen och inlärningen utan också till följd av osäkerhet runt det sociala umgänget på rasterna. När han skulle skriva sin examensup
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Behandling med bumetanid kan vara fördelaktig för vissa barn med autism – enligt unik svensk studie: "Ett värdefullt framsteg"
- Hon löste gåtan "Sveriges farligaste kvinna"
- Ny forskning om svårbedömda grupparbeten – kan blyghet tolkas som okunskap?
- Nytt vårdstöd ska korta adhd-kön till vuxenpsykiatrin
- ”Vi är först ut med ett serviceboende helt anpassat för autism"
- Intryckskänslighet vid autism – 7 intressanta lästips
- Så här funkar WISC-testet