Forskarna har undersökt resultaten från senaste PISA-mätningen, där man har mätt över 12 000 australiensiska 15-åringars kunskap i matematik, naturvetenskap och läsförståelse. I samband med detta har de också undersökt studenternas onlineaktiviteter. Resultatet visar att de onlinespelande tonåringarna hade högre resultat i ämnena matematik och naturvetenskap jämfört med ickeonlinespelande studenter. Samtidigt visar studien att de som spenderade mycket tid på sociala medier hade sämre resultat i matematik och att elever som redan är duktiga i ämnet tenderar att välja onlinespel framför sociala nätaktiviteter. Detta skriver tidningen Forskning & Framsteg.
Läs mer om studien här: https://www.rmit.edu.au/news/all-news/2016/august/online-gaming-can-boos...
Liknande innehåll
Populärt innehåll idag
- Läkaren: Elevers frånvaro kan bero på utmattningssyndrom
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor
- Funkispappans råd: ”Vattna där det växer”
- Forskning: Autistiska mår bra av att umgås med andra autistiska
- ”Vem hjälper mitt vuxna barn med adhd?”
- "Ofta blir barnets närvaro i skolan en prestige"
- Prisbelönt lärare: "Fånga eleven när dörren för lärande står öppen"