Nästa artikel
Premium Färre flickor än pojkar får diagnosen autism och flickorna upptäcks senare, det visar vetenskapliga studier. Men det finns metoder för att upptäcka flickor tidigare och förskolan har en viktig roll i detta, berättar forskaren Gunilla Westman Andersson för Special Nest.
– Vi är oroliga för att man missar flickorna, för i vår studie såg vi inte några signifikanta skillnader mellan pojkar och flickor när det gäller symtom eller utvecklingsprofil och ändå var det fler pojkar som diagnostiserades med autism, säger Gunilla Westman Andersson. Gunilla Westman Andersson, som är utbildad förskollärare och specialpedagog, är idag lektor vid Göteborgs Universitet och forskare vid Gillbergcentrum. Hennes avhandling Autism in preschoolers: Assessment, dia
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Ny rapport ger dyster bild av skolsituationen för elever med npf
- Varannan vecka vid adhd – så får ni det att funka
- Hyperlexi vid autism: En förbryllande fallenhet för läsning
- Kan yoga gynna ungdomar med adhd?
- Mikaela Jackleus: Så stöttar jag mitt barn med extrem kravkänslighet
- Så här funkar WISC-testet
- Mentalisering – att se sig själv utifrån och andra inifrån