Nästa artikel
Premium En färsk studie om språk och autism visar att barn med autism har svårare för muntligt återberättande än barn utan diagnos, men också att de har svårare med läsförståelsen. Special Nest har intervjuat forskaren Emilia Carlsson.
Emilia Carlsson är logoped och forskare på Sahlgrenska akademin vid Göteborgs Universitet och knuten till Gillbergcentrum. Hon har just lagt fram sin avhandling Aspects of Communication, Language, and Literacy in Autism - Child Abilities and Parent Perspectives. Studiens viktigaste resultat visar att barn med autism har stora svårigheter med muntligt återberättande och att hälften av barnen i studien har svårigheter både med avkodning av ord och läsförståelse. – Barn med autism har
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor
- GNC lanserar en frågor och svarsajt
- ”Jag har alltid trott att det är något fel på mig”
- Funkispappans råd: ”Vattna där det växer”
- ”För autistiska personer är ögonkontakt näst intill smärtsamt”
- Spel byggt på hjärnforskning får barn att prestera bättre i skolan
- Ny forskning om motorisk förmåga hos barn med autism