Nästa artikel
Premium Strukturerade klassrum, tillgängliga hjälpmedel och visuella scheman. Kringlaskolan har gjort extra anpassningar till en naturlig del av den ordinarie undervisningen. Special Nest har intervjuat rektorn.
När Sirkka Persson blev rektor på Kringlaskolan i Södertälje år 2002 bestämde hon sig tidigt för att funktionsnedsättningar inte ska bli funktionshinder. Alla elever ska ges samma möjligheter att lyckas i skolan, oavsett om det har diagnos eller inte. Genom åren har Kringlaskolan, som har 480 elever från förskoleklass till årskurs nio (varav drygt 30 procent har diagnoser), byggt upp ett arbetssätt där extra anpassningar har blivit vardag. Strategin har varit framgångsrik och i d
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Hon löste gåtan "Sveriges farligaste kvinna"
- Behandling med bumetanid kan vara fördelaktig för vissa barn med autism – enligt unik svensk studie: "Ett värdefullt framsteg"
- Ny forskning om svårbedömda grupparbeten – kan blyghet tolkas som okunskap?
- Nytt vårdstöd ska korta adhd-kön till vuxenpsykiatrin
- Intryckskänslighet vid autism – 7 intressanta lästips
- ”Vi är först ut med ett serviceboende helt anpassat för autism"
- Så tänker personer med autism om kärleksrelationer