Nästa artikel

  • "Om det här växer sig större hoppas jag kunna göra något globalt. Min drömgäst skulle vara Justin Timberlake", säger Josefin Svensson som driver Adhd-podden.

Josefin Svensson hade som 23-åring fått en adhd-diagnos, och törstade efter information. Men allt riktade sig till barn med adhd eller deras föräldrar. Det saknades information om vuxna i arbetslivet, entreprenörer och anställda från olika branscher. För att fylla kunskapsluckan startade hon Adhd-podden.

Josefin Svensson
Ålder: 26 år
Född: Kiruna
Bor: Bromma i Stockholm
Familj: Sambo Ludwig, en 11 år äldre bror och föräldrar som bor i Västerås.
Fritidsintressen: Långdistanscykling (cyklar 2 mil fram och tillbaka från jobbet), TV-spel, ny kunskap inom tech och finans.
Gör: Egenföretagare/konsult inom rekrytering, varumärkesbyggande och kommunikation.
Aktuell med: Den nystartade adhd-podden, där hon pratar med kända och okända personer om diagnosen.
Läs mer/lyssna: Där poddar finns eller på www.adhdpodden.se

Josefin Svensson har alltid varit vad man kallar för en högpresterande person. Som ung hade hon bra betyg, hon hann med både ett socialt liv och träning. När hon var 19 år startade hon sitt första bolag, och har sedan dess jobbat med bland annat rekrytering och varumärkesbyggande. Även om det mesta i livet har fungerat bra så har hon alltid känt att det är något som inte stämt.

– Jag har hela tiden funderat. Varför känner jag att jag inte passar in? Trots att jag haft många vänner och det har gått bra för mig så har jag ändå känt mig utanför, säger hon.

När hon hunnit bli 23 år kände Josefin Svensson att ekvationen inte gick ihop längre. Hon behövde hjälp.

– Det började med att jag ringde sjukvårdsupplysningen. Jag sa att jag hade slut på min energi. Jag förstod inte bättre vad det var som hände.

Hon fick rådet att göra en adhd-utredning, vilket ledde till en diagnos. Som så många andra som får en diagnos i vuxen ålder kände Josefin Svensson att det inte fanns någon som kunde förklara vad den innebar. Hon googlade, läste hur mycket som helst om adhd. Framför allt letade hon efter reflektioner från andra vuxna, reflektioner hon kunde känna igen sig i.

Men större delen av informationen om att diagnosticeras med adhd riktade sig till helt andra målgrupper.

– Det fanns ingenstans att vända sig. Jag hittade massor av artiklar för föräldrar till barn med adhd och om hur man ska hantera det. Men i arbetslivet och för vuxna så hittade jag inte något kvalitativt innehåll som verkligen skildrade verkligheten.

 

Vill fylla kunskapsluckan
Idén till podden kom tidigt. Det behövdes en kanal där man kunde få höra om hur det är att ha adhd både i vardagen och i arbetslivet. Josefin Svensson är trött på de myter som omgärdar adhd. Att diagnosen antingen framställs överdrivet negativt eller som en superkraft, ytterligare ett krav att leva upp till.

– Jag vill visa upp fler nyanser av adhd. Vissa beskriver det som en superkraft, och jag tycker att det är jättebra att man lyfter upp fördelar med hur man är. Men det är också viktigt att våga prata om det som är jobbigt, i en tid när psykisk ohälsa ökar, när ångest och depression är jättevanligt hos personer med adhd. Det är viktigt att våga prata även om de jobbiga delarna för att skapa förebilder på det sättet.

Första avsnittet av Adhd-podden släpptes tre år senare, i juni 2018. Hade Josefin Svensson fått spola tillbaka tiden hade hon startat podden direkt. Men det behövdes tid att landa. Det dröjde ett år från diagnosen tills hon öppet pratade om sin adhd.

– I ärlighetens namn var jag nog rädd för vad folk skulle tänka och tycka. Jag kände mig vilsen, man kastas i princip bara ut och får ett papper, och de säger "nu ska du kunna leva på bra sätt". Det är den här luckan jag hoppas att podden ska fylla.

 

Möter politiker, entreprenörer och skådespelare
I det första avsnittet av Adhd-podden möter Josefin Svensson läkaren Christin Edmark, och i det andra den moderata riksdagledamoten Ida Drougge. Båda gästerna har själva adhd, och berättar om hur det påverkar dem i deras respektive yrken. Ytterligare nio gäster har redan intervjuats, och ännu fler är inbokade (idag den 27/8 när artikel publicerats har 6 avsnitt av podden släppts).

– Det är bland annat skådespelare och entreprenörer. Och såklart experter, till exempel Charlotte Skoglund som forskar om adhd. Det kommer att vara folk från olika branscher, både helt vanliga människor och offentliga personer.

Planen är att nya avsnitt av Adhd-podden ska släppas varannan vecka.

– Det krävs att jag lägger ner extremt mycket arbete för att innehållet ska bli kvalitativt. Därför har jag jobbat väldigt länge innan jag släppte podden. Men jag ser det som långsiktigt projekt, för jag vet att det behövs.

 

“Kan förstöra karriären”
Reaktionerna har varit positiva. Josefin Svensson säger att hon fått många mejl från personer med adhd längtat efter en sån här podd. Men under processen har Josefin Svensson även stött på dem som tyckt att idén inte varit så bra. Vissa varnade till och med för att podden skulle kunna förstöra hennes karriär.

– Det jag har tänkt efteråt är att det handlar om okunskap. Och det visar att podden behövs. Om jag inte vågar göra det här, som ändå har stabilt liv och som det har gått relativt bra för, vem ska då våga? Så det fungerade som bränsle för mig.

Har du några drömgäster som du ännu inte lyckats boka?

– Om det här växer sig större hoppas jag kunna göra något globalt. Min drömgäst skulle vara Justin Timberlake. Jag har hört rykten om att han har adhd, och det skulle vara fantastiskt att intervjua honom.

Kategorier: 
Liv & Hem
Annons