Under förra året var psykisk ohälsa och dåligt mående det vanligaste samtalsämnet i Bris stödverksamhet, något mer än var femte kontakt (22 procent) handlade om. Detta samtalsämne innefattade kontakter om alltifrån tillfällig nedstämdhet och oro till depression, självskadebeteende och barn som på allvar funderade på att avsluta sitt liv.
– Det behövs även ökad kompetens om barns psykiska ohälsa hos professionella som möter barn och unga. Vi efterlyser dessutom politisk handlingskraft för ökad prioritet av barns hälsa i samhällets alla delar, säger Magnus Jägerskog, generalsekreterare på Bris i ett pressmeddelande.
De vanligaste ämnena varierade en del beroende på vilken stödkanal som användes. I mejlen och chatten var psykisk ohälsa och dåligt mående det vanligaste ämnet medan vänner var vanligast i telefonen.
De 10 vanligaste ämnena i Bris stödjande kontakter 2015
- Psykisk ohälsa och dåligt mående: 22 %
- Vänner: 20 %
- Skola: 14 %
- Familjekonflikter: 13 %
- Kärlek: 12 %
- Familjen: 8 %
- Myndighetskontakter: 8 %
- Kropp och utseende: 7 %
- Vuxna: 5 %
- Mobbning: 5 %
Liknande innehåll
Populärt innehåll idag
- Björn Rudmans bästa tips för att hantera stress vid adhd
- Så ges bättre stöd vid kognitiva svårigheter – 5 tips ur bok om PFA
- Unika planer på ny mottagning för autism och självskadebeteende
- Biologisk klocka även för män
- Transition – för att förebygga utanförskap
- Nya tyngdtäcken ska bekämpa sömnsvårigheter
- Studiehjälp på universitetet