Nästa artikel
Premium På vilket sätt kan pedagoger använda motiverande samtal (MI) i mötet med barn som har neuropsykiatriska funktionsnedsättningar som autism och adhd? Det vet psykologen Liria Ortiz som tillsammans med beteendevetaren Anna Sjölund har skrivit en bok om hur samtalsmetoden, med hjälp av det visuella kommunikationsstödet Funkarna, kan göras mer tillgänglig för barn med npf. För Special Nest delar hon med sig av 10 handfasta tips till skolpersonal.
1. Motiverande samtal vill skapa förändring Motiverande samtal är en samtalsmetod som har syftet att motivera, skapa förändring och utveckling. Det är viktigt att poängtera att det inte handlar om psykoterapi utan att det är en metod som du kan använda när du vill skapa förändring. Om du använder MI med barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (npf) och tar hjälp av visuellt samtalsstöd så skapar du bättre förutsättningar för att barnet ska känna sig delaktig och f
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- 7 insikter om det autistiska tänkandet – med hjälp av Temple Grandin
- Regression vid autism – vad vi vet och inte vet
- "Mycket kaotiska känslor i en människa med adhd"
- Felix är en prisbelönt filmskapare som skildrar livet med autism
- "Behövs mer kunskap om hur man bemöter patienter med autism"
- White noise hjälper barn med adhd att fokusera på skoluppgifter
- Larmet: Allt fler elever har problematisk frånvaro