Nästa artikel
Premium Barn med autism kan ha svårt att turas om vid lek, dela uppmärksamheten och begripa andras intentioner. Logopeden Eva-Lotta Heide har skrivit en bok som ska hjälpa pedagoger att genom enkla visuella verktyg förbättra barnens förståelse för oskrivna samtals- och samspelsregler. Special Nest har intervjuat henne.
Oscar i årskurs fem hamnade ofta i konflikter med klasskompisarna. Upprinnelsen var att Oscar ibland kunde fälla otrevliga kommenterar som gjorde kompisarna ledsna eller arga – till exempel säga att någon har en ful mössa eller är dålig på fotboll. Det resulterade inte bara i att kompisarna replikerade med något taskigt och att gräl uppstod, utan även att de började undvika Oscar – som inte riktigt förstod att de första kommentarerna som han hade fällt upplevdes som negativa.
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Behandling med bumetanid kan vara fördelaktig för vissa barn med autism – enligt unik svensk studie: "Ett värdefullt framsteg"
- Nytt vårdstöd ska korta adhd-kön till vuxenpsykiatrin
- Ny forskning om svårbedömda grupparbeten – kan blyghet tolkas som okunskap?
- Hon löste gåtan "Sveriges farligaste kvinna"
- Mentalisering – att se sig själv utifrån och andra inifrån
- Lista: 10 npf-vänliga julklappstips
- ”Ofrivilliga blinkningar är vanligast”