I en film på Skolvärlden.se berättar Johnny Lindqvist, expert på ungdomskommunikation och projektledare för No hate speech movement, om att det är viktigt att lärare kan orientera sig i och förstå det nya medielandskapet. Det är här som eleverna spenderar en stor del av sin fritid och sköter sina sociala relationer. Lärare måste därför vara någorlunda medvetna om hur de olika kanalerna fungerar, och även veta hur kränkningar via dessa kan anmälas och rapporteras.
Vidare bör lärarna uppvisa en nyfikenhet och vilja att diskutera nya sociala mediefenomen med eleverna, och kan på så sätt också få en större insikt i elevernas vardag. Lärarna bör även ha en tydlig dialog med eleverna om att de inte ska vara rädda för att anmäla kränkningar och hot. De bör även uppmana eleverna till att ta bort allt innehåll från andra användare som de inte känner sig helt bekväma med, exempelvis facebookinlägg eller taggningar i instagrambilder. Allt för att eleverna ska känna sig trygga i de egna flödena och medievardagen.
Johnny Lindqvist uppmanar även skolor och lärare till att sammanställa tydliga och konkreta handlingsplaner kring sociala medier. Där ska finnas en kort beskrivning av samtliga kanaler som eleverna på skolan rör sig i samt tydliga riktlinjer och rutiner för hur anmälning av kränkningar går till.
Liknande innehåll
Populärt innehåll idag
- Björn Rudmans bästa tips för att hantera stress vid adhd
- Unika planer på ny mottagning för autism och självskadebeteende
- Så ges bättre stöd vid kognitiva svårigheter – 5 tips ur bok om PFA
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor
- Så här funkar WISC-testet
- 10 saker varje barn med autism önskar att du visste
- Så fungerar adhd-medicin