Under förra året var psykisk ohälsa och dåligt mående det vanligaste samtalsämnet i Bris stödverksamhet, något mer än var femte kontakt (22 procent) handlade om. Detta samtalsämne innefattade kontakter om alltifrån tillfällig nedstämdhet och oro till depression, självskadebeteende och barn som på allvar funderade på att avsluta sitt liv.
– Det behövs även ökad kompetens om barns psykiska ohälsa hos professionella som möter barn och unga. Vi efterlyser dessutom politisk handlingskraft för ökad prioritet av barns hälsa i samhällets alla delar, säger Magnus Jägerskog, generalsekreterare på Bris i ett pressmeddelande.
De vanligaste ämnena varierade en del beroende på vilken stödkanal som användes. I mejlen och chatten var psykisk ohälsa och dåligt mående det vanligaste ämnet medan vänner var vanligast i telefonen.
De 10 vanligaste ämnena i Bris stödjande kontakter 2015
- Psykisk ohälsa och dåligt mående: 22 %
- Vänner: 20 %
- Skola: 14 %
- Familjekonflikter: 13 %
- Kärlek: 12 %
- Familjen: 8 %
- Myndighetskontakter: 8 %
- Kropp och utseende: 7 %
- Vuxna: 5 %
- Mobbning: 5 %
Liknande innehåll
Populärt innehåll idag
- Autismdiagnos blev vändningen: ”Stolt över att jag tog mig igenom de svåra åren”
- Från rastlös i skolan till skyttekung – bandystjärnan om adhd
- Allt längre lista med världskändisar som har npf
- Npf-mamman: "Autismdiagnosen kom som en krasch för mig"
- Pandas – en autoimmun sjukdom med neuropsykiatriska symtom
- Så här funkar WISC-testet
- Hon löste gåtan "Sveriges farligaste kvinna"