Nästa artikel
Premium Förskolans resursbrist kan orsaka ett barns behov av särskilt stöd. Detta enligt vittnesmål som inkom under Förskoleupproret #pressatläge. Den bokaktuella pedagogikforskaren Linda Palla är bekymrad över konsekvenserna när barn tidigt märker att de inte lyckas lika bra som sina skolkamrater – och då riskerar att få en problemstämpel på sig.
Cleo är fem år gammal och går på en genomsnittlig förskola. Hon har därmed 14 klasskamrater och två lärare, bara en av dem har en förskollärarexamen. Som vanligt bombarderas Cleo med intryck – ljudnivån är hög och hennes lärare är överväldigade. När Cleo blir knuffad rinner bägaren över och hon får ett utbrott. Det är inte första gången det händer. Bilden som växer fram hos Cleos stressade förskollärare är en flicka som stjäl tid, energi och arbetsglädje. Lärarn
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Behandling med bumetanid kan vara fördelaktig för vissa barn med autism – enligt unik svensk studie: "Ett värdefullt framsteg"
- Nytt vårdstöd ska korta adhd-kön till vuxenpsykiatrin
- Imvi Labs vill förbättra ögonens läsförmåga med VR-teknik
- Så här funkar WISC-testet
- När motorn saknas - om ADD
- Är visuella stöd en björntjänst? Specialpedagogerna bemöter myterna: "Inte handfallen av att det abstrakta blir visuellt"
- Så tänker personer med autism om kärleksrelationer