Nästa artikel
Premium Förskolans resursbrist kan orsaka ett barns behov av särskilt stöd. Detta enligt vittnesmål som inkom under Förskoleupproret #pressatläge. Den bokaktuella pedagogikforskaren Linda Palla är bekymrad över konsekvenserna när barn tidigt märker att de inte lyckas lika bra som sina skolkamrater – och då riskerar att få en problemstämpel på sig.
Cleo är fem år gammal och går på en genomsnittlig förskola. Hon har därmed 14 klasskamrater och två lärare, bara en av dem har en förskollärarexamen. Som vanligt bombarderas Cleo med intryck – ljudnivån är hög och hennes lärare är överväldigade. När Cleo blir knuffad rinner bägaren över och hon får ett utbrott. Det är inte första gången det händer. Bilden som växer fram hos Cleos stressade förskollärare är en flicka som stjäl tid, energi och arbetsglädje. Lärarn
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Rustar unga vuxna med npf för arbetslivet: ”Ganska hoppfull på sikt”
- Idol-finalisten Margaux Flavet hyllas för sin öppenhet om autism
- Hon slutade med adhd-medicin: ”Jag har fått bråka med psykiatrin”
- Här ges distansundervisning som särskilt stöd: ”Måste ha rimliga förväntningar och inte tro att detta kommer att lösa allt”
- Läs- och skrivkrisen i skolan slår hårt mot elever med autism
- Så här funkar WISC-testet
- Pandas – en autoimmun sjukdom med neuropsykiatriska symtom