Nästa artikel
Premium Mindre kompetensutvecklingsinsatser ökar förskolans och skolans medvetenhet om och förståelse för barn med autism. Det visar en ny doktorsavhandling vid Malmö universitet. Dessutom blir pedagogerna bättre på att anpassa lärmiljöerna och på att förebygga utmanande situationer, berättar forskaren Linda Petersson-Bloom.
– Mina studier visar att även mindre kompetensutvecklingsinsatser kan bidra till förändring av attityder och till viss del praktik, men vi behöver göra mer, säger Linda Petersson-Bloom. Linda Petersson-Bloom är specialpedagog och rådgivare inom Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) i Malmö. Under många år arbetade hon inom förskolan, grundskolan och särskolan, med fokus på autistiska elever. Nu har hon lagt fram sin doktorsavhandling med titeln Equity in Education for Autist
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Mammor till tonåringar med autism vittnar om ständig kamp i vardagen: "Om jag inte orkar då finns det ingenting"
- Så här funkar WISC-testet
- Dopamin – nyckelspelaren i hjärnans belöningssystem
- Så fungerar adhd-medicin
- Läs- och skrivkrisen i skolan slår hårt mot elever med autism
- Lista: 10 npf-vänliga julklappstips
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor