Nästa artikel
Premium En stor andel av eleverna med autism når inte behörighet till gymnasiet – och många elever med diagnosen har problematisk frånvaro redan under lågstadiet. En ny bok visar hur skolan kan bli bättre på att bemöta dessa elever. Special Nest intervjuar läraren Alexander Skytte, en av författarna bakom ”Skolans överlevnadsguide till autism”.
Flera nyligen publicerade forskningsrapporter tecknar en dyster situation i den svenska skolan för elever med autism, en neuropsykiatrisk diagnos som bland annat kännetecknas av svårigheter i den sociala kommunikationen och interaktionen. Special Nest skrev i juli om en studie från Karolinska institutet som visar att cirka fyra av tio elever med detta tillstånd inte uppnår gymnasiebehörighet. Forskning från Malmö universitet visar samtidigt att elever med autism har betydligt högre fr
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Mammor till tonåringar med autism vittnar om ständig kamp i vardagen: "Om jag inte orkar då finns det ingenting"
- Snart kommer ”krafttag” för bättre studiero i skolan
- Hon slutade med adhd-medicin: ”Jag har fått bråka med psykiatrin”
- Läs- och skrivkrisen i skolan slår hårt mot elever med autism
- Stor succé för npf-guide från Stendahls bil: "Jättehedrande"
- Så här funkar WISC-testet
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor