Nästa artikel
Premium En stor andel av eleverna med autism når inte behörighet till gymnasiet – och många elever med diagnosen har problematisk frånvaro redan under lågstadiet. En ny bok visar hur skolan kan bli bättre på att bemöta dessa elever. Special Nest intervjuar läraren Alexander Skytte, en av författarna bakom ”Skolans överlevnadsguide till autism”.
Flera nyligen publicerade forskningsrapporter tecknar en dyster situation i den svenska skolan för elever med autism, en neuropsykiatrisk diagnos som bland annat kännetecknas av svårigheter i den sociala kommunikationen och interaktionen. Special Nest skrev i juli om en studie från Karolinska institutet som visar att cirka fyra av tio elever med detta tillstånd inte uppnår gymnasiebehörighet. Forskning från Malmö universitet visar samtidigt att elever med autism har betydligt högre fr
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- När det svämmar över – så hanterar du känslostormar hos ditt barn
- Mentalisering – att se sig själv utifrån och andra inifrån
- NPF-föräldrarnas digitala vardagsrum
- Hon löste gåtan "Sveriges farligaste kvinna"
- Ett undantag för att lyckas
- Känslor kan bli farliga när vi inte pratar om dem
- ”Ofrivilliga blinkningar är vanligast”