Nästa artikel
Premium Rasten är en viktig del av skoldagen och bör prioriteras lika högt som lektionerna. För att alla elever ska få sin återhämtning behöver rasten vara strukturerad och pedagogerna engagerade, berättar idrottsläraren Alexander Skytte. För Special Nest delar han med sig av 8 steg för en välfungerande, tydlig och givande rast.
– Det finns så mycket med rasten som kan göras bättre. Det jag har sett förut är personal som står i grupp, barn som inte har något att göra, onödiga konflikter som uppstår där personalen kommer in och bestämmer vad som är rätt och fel, och en allmän inaktivitet. Och för barn med npf finns ofta en brist i struktur på rasterna. Alexander Skytte är idrottslärare och fritidspedagog och arbetar i en F-5 skola utanför Stockholm. Han är engagerad i frågan om rastverksamhet och
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Behandling med bumetanid kan vara fördelaktig för vissa barn med autism – enligt unik svensk studie: "Ett värdefullt framsteg"
- Nytt vårdstöd ska korta adhd-kön till vuxenpsykiatrin
- Imvi Labs vill förbättra ögonens läsförmåga med VR-teknik
- Så här funkar WISC-testet
- När motorn saknas - om ADD
- Så tänker personer med autism om kärleksrelationer
- Är visuella stöd en björntjänst? Specialpedagogerna bemöter myterna: "Inte handfallen av att det abstrakta blir visuellt"