Nästa artikel
Premium Strukturerade klassrum, tillgängliga hjälpmedel och visuella scheman. Kringlaskolan har gjort extra anpassningar till en naturlig del av den ordinarie undervisningen. Special Nest har intervjuat rektorn.
När Sirkka Persson blev rektor på Kringlaskolan i Södertälje år 2002 bestämde hon sig tidigt för att funktionsnedsättningar inte ska bli funktionshinder. Alla elever ska ges samma möjligheter att lyckas i skolan, oavsett om det har diagnos eller inte. Genom åren har Kringlaskolan, som har 480 elever från förskoleklass till årskurs nio (varav drygt 30 procent har diagnoser), byggt upp ett arbetssätt där extra anpassningar har blivit vardag. Strategin har varit framgångsrik och i d
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- När det svämmar över – så hanterar du känslostormar hos ditt barn
- Dejting vid adhd – så vänder du utmaningar till styrkor: 6 tips
- Mentalisering – att se sig själv utifrån och andra inifrån
- Hon löste gåtan "Sveriges farligaste kvinna"
- Hallå, känner du inte igen mig? Ansiktsblindhet vid autism
- Sommarläsning del 2: Jag grät hela vägen hem för att någon hade sett mig
- Unik studie följer vuxna med tidig autismdiagnos – och ger röst till osynlig grupp: "De här personerna syns och hörs sällan"