Nästa artikel
      
    
  Premium Motoriken tillsammans med sinnena, den så kallade sensomotoriken, är viktig för barnens kognitiva utveckling. Men motoriken befinner sig i motvind i dagens samhälle, inte minst på grund av ökat stillasittande framför skärmar och större barngrupper på mindre ytor i förskolorna. I en ny bok visar de sensomotoriska tränarna Pernilla Unevik och Åsa Hagdahl hur förskolepersonal kan göra för att främja barnens motoriska förmågor. 
      Specialpedagogen Pernilla Unevik och civilekonomen Åsa Hagdahl träffades på en utbildning i sensomotorik*. Båda har lång och egen erfarenhet av barn med neuropsykiatriska diagnoser som på olika sätt har haft svårigheter med inlärning – och båda har sett att sensomotorisk träning har hjälpt barnen på olika sätt. När de började föreläsa om kopplingen mellan barns motorik, sinnen och reflexer för personal inom skolan och förskolan märkte de att det saknades både kunskap och
Liknande innehåll
          Annons
          
    
          
        
          Populärt innehåll idag
- Behandling med bumetanid kan vara fördelaktig för vissa barn med autism – enligt unik svensk studie: "Ett värdefullt framsteg"
 - Ny forskning om svårbedömda grupparbeten – kan blyghet tolkas som okunskap?
 - Nytt vårdstöd ska korta adhd-kön till vuxenpsykiatrin
 - Imvi Labs vill förbättra ögonens läsförmåga med VR-teknik
 - Så här funkar WISC-testet
 - KAT-kittet hjälper till att identifiera känslor
 - Så tänker personer med autism om kärleksrelationer