Nästa artikel
Premium Motoriken tillsammans med sinnena, den så kallade sensomotoriken, är viktig för barnens kognitiva utveckling. Men motoriken befinner sig i motvind i dagens samhälle, inte minst på grund av ökat stillasittande framför skärmar och större barngrupper på mindre ytor i förskolorna. I en ny bok visar de sensomotoriska tränarna Pernilla Unevik och Åsa Hagdahl hur förskolepersonal kan göra för att främja barnens motoriska förmågor.
Specialpedagogen Pernilla Unevik och civilekonomen Åsa Hagdahl träffades på en utbildning i sensomotorik*. Båda har lång och egen erfarenhet av barn med neuropsykiatriska diagnoser som på olika sätt har haft svårigheter med inlärning – och båda har sett att sensomotorisk träning har hjälpt barnen på olika sätt. När de började föreläsa om kopplingen mellan barns motorik, sinnen och reflexer för personal inom skolan och förskolan märkte de att det saknades både kunskap och
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Ny rapport ger dyster bild av skolsituationen för elever med npf
- Varannan vecka vid adhd – så får ni det att funka
- Diagnosen PDA används trots kritik
- Dopamin – nyckelspelaren i hjärnans belöningssystem
- Så här funkar WISC-testet
- Växande intresse för extrem kravkänslighet hos barn
- Mentalisering – att se sig själv utifrån och andra inifrån