Nästa artikel

  • Anna Bäckström är barnpsykolog. I slutet av 2024 publicerades hennes avhandling om motorisk planering hos yngre barn med och utan autism.

  • Pinnen flyttades från ena till andra hålet, och måste roteras för att passa i det bortre. På handen sitter markörer som förenklar mätningen. Illustration: Sandra Myrrnäs

Premium En ny avhandling vid Umeå universitet har tagit en närmare titt på hur barn med och utan autism planerar sina rörelser. Resultatet pekar bland annat på att barnen med autism har svårt att upprepa rörelser på ett konsekvent sätt. "De hade mycket mer variation i sitt eget utförande. Ena stunden kunde de genomföra uppgiften enkelt, i nästa var det inte lika lätt", säger forskaren Anna Bäckström i en intervju med Special Nest.

Pennan, besticken, bollkastningen – barn med autism har ofta motorik som funkar lite annorlunda, vilket verkar hänga med upp i vuxen ålder. Varför det är så vet ingen helt säkert. Därför har doktoranden Anna Bäckström vid Umeå universitet tagit en närmare titt på hur barn med autism planerar sina rörelser, och hur den förmågan utvecklas.   Det här är motorisk planeringAnna Bäckströms avhandling handlar om motorisk planering, hon tar ett exempel för att förklara vad detta

Premium - tillgängligt för prenumeranter

Teckna prenumeration
Kategorier: 
Forskning
Annons