Nästa artikel
Premium Skolan är prövande för många elever med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism. Men genom att träna upp elevernas förmåga att hantera motgångar kan vi öka deras välmående och skolresultat. Det menar barnläkaren Kristina Bähr som har skapat ett program för resiliensträning i skolan. För Special Nest berättar hon om vad resiliens innebär och tipsar om hur pedagoger kan göra för att stärka elevers motståndskraft.
1. Resiliens – förmågan att hantera motgångar ”Resiliens innebär förmågan att kunna hantera de motgångar som vi ställs inför i våra dagliga liv. Det handlar om att kunna återhämta sig och hitta balansen igen efter att vi har fallit. Man kan se det som en sådan där elastisk gubbe som åker upp igen efter man har puttat till den.” 2. Att arbeta med resiliens i skolan ”Min bok ’Resiliens i skolan: främja och träna välbefinnande’ bygger på ett program med övningar o
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Läkaren: Elevers frånvaro kan bero på utmattningssyndrom
- Forskning: Autistiska mår bra av att umgås med andra autistiska
- Funkispappans råd: ”Vattna där det växer”
- Pandas – en autoimmun sjukdom med neuropsykiatriska symtom
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor
- Hon löste gåtan "Sveriges farligaste kvinna"
- Mentalisering – att se sig själv utifrån och andra inifrån