Nästa artikel
Premium Många elever med autism och adhd missar kunskapskraven och därmed en biljett till gymnasiet. En ny rapport av Skolinspektionen visar att flera granskade skolor ofta inte klarar att möta elevernas behov av extra anpassningar och att utredningar om särskilt stöd dröjer – eller uteblir. ”Huvudmännens ansvarstagande har varit svagt vad gäller att skapa en välutbyggd elevhälsa och tydliga rutiner för det här arbetet”, säger utredaren Johanna Fredman.
När en elev riskerar att missa läroplanens mål ska skolan enligt lag agera skyndsamt för att stötta eleven, bland annat genom att på olika sätt tillgängliggöra undervisningen genom så kallade extra anpassningar. Detta är mindre ingripande stödåtgärder som exempelvis visuella stöd för att strukturera skoldagen och kunna ta till sig undervisningen bättre. Om de extra anpassningarna bedöms vara otillräckliga måste läraren anmäla detta till rektorn, som ansvarar för att en utr
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Ny rapport ger dyster bild av skolsituationen för elever med npf
- Så här funkar WISC-testet
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor
- Diagnosen PDA används trots kritik
- Varannan vecka vid adhd – så får ni det att funka
- Beskedet: Extra anpassningar ser ut att slopas i skolorna
- Växande intresse för extrem kravkänslighet hos barn