Nästa artikel
Premium Klena PISA-resultat, brister i lärarutbildningen och en allt vanligare ”lyssneläsning”. Larmen duggar tätt om den svaga läs- och skrivförmågan i den svenska skolan och mycket tyder på att elever med autism/adhd och dyslexi har drabbats hårt när läs- och skrivundervisningen har hamnat på efterkälken i digitaliseringens spår. Den tidigare läraren Ann-Katrin Åkerman menar att Wittingmetodens strukturerade och stegvisa inlärning av kopplingen mellan språkljud och bokstäver kan gynna denna elevgrupp – men arbetssättet lärs inte ut på lärarprogrammet.
Ann-Katrin Åkerman är engagerad i Wittingföreningen som sprider kunskap om och bedriver utbildningar i Wittingmetoden, en systematisk läs- och skrivinlärningsmetod ursprungligen utvecklad av läraren Maja Witting (1923-2016) som var lektor i specialpedagogik vid Uppsala universitet. Metoden har använts både för att lära barn läsa och skriva och för att arbeta bort läs- och skrivsvårigheter hos vuxna som av olika skäl inte lärde sig de färdigheterna i skolan, till exempel på grun
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Hyperlexi vid autism: En förbryllande fallenhet för läsning
- Så här funkar WISC-testet
- 7 lästips om socialt samspel vid autism
- Familjestödjare – oumbärlig brygga mellan hem och skola
- Ny mottagning ska ge bättre vård vid autism och psykisk ohälsa
- Dopamin – nyckelspelaren i hjärnans belöningssystem
- Så tänker personer med autism om kärleksrelationer