Nästa artikel
Premium Det är förmågan till avkodning som elever med läs- och skrivsvårigheter behöver träna upp. Detta berättar pedagogen Pelle Lindblå som är upphovsmakare till det onlinebaserade läsutvecklingsprogrammet Trädet. Specialläraren Annelie Ekelin använder Trädet på sin skola och ser eleverna göra framsteg genom intensiv övning.
– Att bara rekommendera elever med läs- och skrivproblem att läsa mycket löser ingenting, för det är själva avkodningen som är nyckeln. Ovanstående citat tillhör Pelle Lindblå, som är bosatt i Borlänge och som har utvecklat det pedagogiska och webbaserade lästräningsprogrammet Trädet. Han började som mellanstadielärare och blev senare special- och vuxenpedagog. Han har stöttat ungdomar som har fastnat i missbruk och kriminalitet men har även undervisat i svenska för nyanlä
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Mammor till tonåringar med autism vittnar om ständig kamp i vardagen: "Om jag inte orkar då finns det ingenting"
- Läs- och skrivkrisen i skolan slår hårt mot elever med autism
- Så här funkar WISC-testet
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor
- Mentalisering – att se sig själv utifrån och andra inifrån
- Snart kommer ”krafttag” för bättre studiero i skolan
- Dopamin – nyckelspelaren i hjärnans belöningssystem