Nästa artikel
Premium Hur elevens lärande i skolan påverkas av neuropsykiatriska funktionsnedsättningar står i fokus i nya boken ”NPF för lärare”, men också vad som är just lärares uppdrag. Bakom boken står specialpedagogen Anna Borg och psykologen Gunilla Carlsson Kendall som betonar vikten av att kartlägga elevens svårigheter – innan åtgärder sätts in.
– Vi har kämpat för att kunskap om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar skulle komma in på lärarutbildningarna, för vi vet att lärare har saknat det. Vi vänder oss just till lärare och beskriver de underliggande problemen hos barn med npf och hur lärandet påverkas, men erbjuder också pedagogiska redskap, säger Anna Borg. – Många lärare säger till oss att de inte är psykologer och att detta är en uppgift som de inte är utbildade för. Men vi menar inte att de ska fokuse
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Behandling med bumetanid kan vara fördelaktig för vissa barn med autism – enligt unik svensk studie: "Ett värdefullt framsteg"
- Hon löste gåtan "Sveriges farligaste kvinna"
- Ny forskning om svårbedömda grupparbeten – kan blyghet tolkas som okunskap?
- Nytt vårdstöd ska korta adhd-kön till vuxenpsykiatrin
- Intryckskänslighet vid autism – 7 intressanta lästips
- ”Vi är först ut med ett serviceboende helt anpassat för autism"
- Så här funkar WISC-testet