Specialpedagogisk kompetens är en bristvara i gymnasieskolan. Det går närmare 400 elever på varje anställd specialpedagog eller speciallärare. I grundskolan är motsvarande siffra bara knappt 150.
Nära var tredje gymnasieskola står utan en anställd specialpedagog. Det visar statistik som Tidningen Gymnasiet och Specialpedagogik tagit fram ur Skolverkets lärarregister. Allra glesast är det bland de fristående gymnasieskolorna: där saknar så många som 43 procent en anställd specialpedagog. I genomsnitt har varje specialpedagog eller speciallärare ansvar för 386 elever i gymnasiet, motsvarande siffra för grundskolan är 144.
Skollagen kräver inte att skolan ska ha en specialpedagog anställd. Däremot ska den ha tillgång till personal med specialpedagogisk kompetens.
Några siffror från undersökningen
29% av alla gymnasieskolor saknar speciallärare eller specialpedagog.
15% av de kommunala gymnasieskolorna saknar speciallärare eller specialpedagog.
43% av de fristående gymnasieskolorna saknar speciallärare eller specialpedagog.
Liknande innehåll
Populärt innehåll idag
- Autismdiagnos blev vändningen: ”Stolt över att jag tog mig igenom de svåra åren”
- Från rastlös i skolan till skyttekung – bandystjärnan om adhd
- Komma ut i arbete – en utmaning för unga med autism och adhd
- Så här funkar WISC-testet
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor
- Npf-mamman: "Autismdiagnosen kom som en krasch för mig"
- Forskning: Kamouflering vid autism leder till sänkt livskvalitet