Nästa artikel

  • Joanna Lundin är lärare och npf-pedagog i grunden, men ser behovet av att utveckla skolan så att den passar för alla. Därför reser hon runt i landet och håller föredrag.

  • I boken "En skola som fungerar - för alla" har Joanna Lundin samlat konkreta råd för att inkludera alla barn i skolan.

Premium En skola anpassad för elever med npf är en skola som är bra för samtliga. Det menar läraren tillika npf-pedagogen Joanna Lundin som är aktuell med en bok om hur barn kan hindras från att bli skolskadade. "Anpassningar är bra för alla, nödvändiga för barn med npf och inte dåliga för någon", säger hon i en intervju med Special Nest.

Skolskadade barn, vad betyder detta egentligen? Jo, det är elever som har fått misslyckas gång efter gång, som har blivit tillrättavisade femtio gånger under en skoldag, som har fått sänkt självkänsla – och som till slut ger upp och stannar hemma. Men så behöver det inte vara, berättar Joanna Lundin. – Om man istället skapar tillgänglighet och möter varje elevs behov, så kan hela skolverksamheten utvecklas, säger hon.  Skolan planerar dock ofta för att möta majoriteten

Premium - tillgängligt för prenumeranter

Teckna prenumeration
Kategorier: 
Skola
Annons