Nästa artikel
Ny forskning från Linköpings Universitet visar att många lärare anser att barn med autismspektrumtillstånd ska anpassas till omgivningen istället för det omvända.
Ann-Charlotte Linton, doktorand vid institutionen för beteendevetenskap och lärande vid Linköpings Universitet, har undersökt lärares attityder till barn med autismspektrumtillstånd.
Enligt hennes undersökning framkommer en bild av att många lärares syn strider mot nya forskningsrön om att möta barn med autismspektrumtillstånd och deras behov.
– De tänker på behov och handikapp i stället för att tänka på skolmiljön och det sociala. Lärarna anser att eleven ska anpassas i strukturer och rutiner i stället för tvärtom, att elevernas förutsättningar ska styra anpassningen, säger Ann-Charlotte Linton till Skolvärlden.
Annons
Populärt innehåll idag
- Ny rapport ger dyster bild av skolsituationen för elever med npf
- Varannan vecka vid adhd – så får ni det att funka
- Hyperlexi vid autism: En förbryllande fallenhet för läsning
- Kan yoga gynna ungdomar med adhd?
- Mikaela Jackleus: Så stöttar jag mitt barn med extrem kravkänslighet
- Så här funkar WISC-testet
- Mentalisering – att se sig själv utifrån och andra inifrån