Nästa artikel
Premium Att lustfyllt öva på självreglering står i fokus för "Pax i skolan", en metod som har visat sig leda till trygghet och studiero i klassrummen. Pax används idag av tusen låg- och mellanstadielärare i 30 kommuner och utvärderas just nu i en större forskningsstudie. Special Nest intervjuar doktoranden och psykologen Gustav Nilsson om metoden som är internationellt sett spridd och välstuderad – men som också har kritiserats av psykologen Bo Hejlskov Elvén.
Självreglering kan tyckas vara ett komplicerat ord men i grund och botten handlar det om förmågan att hantera sina tankar och känslor och styra sina handlingar. Självreglering är alltså centralt i en uppsjö mänskliga aktiviteter – för allt från kunskapsinhämtningen till de sociala relationerna – men ofta är det en egenskap som tas för given, trots att den är outvecklad hos många barn. Inom ramarna för modellen Pax i skolan finns ett annat synsätt på självreglering: att de
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Psykiaterns bästa tips – så kan föräldrar med egen npf-diagnos hantera vardagen: "Att förmedla sina behov kan vara svårt"
- Förslaget: Skrota läkarintyg för körkort vid adhd och autism
- Så här funkar WISC-testet
- Dopamin – nyckelspelaren i hjärnans belöningssystem
- Hon löste gåtan "Sveriges farligaste kvinna"
- Hjälp ditt barn med autism att sova bättre: 8 tips från experten
- Engelska – en språklig frizon för autistiska elever?