Nästa artikel
Premium De flesta är överens om att elever med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism har behov av anpassning och stöd i skolan. Men synen varierar på vad som ska anpassas och hur stödet ska se ut. Riksförbundet Attention har nu tagit fram ett tiopunktsprogram för bättre skolgång för unga med npf. Pedagogikforskaren Sofia Österborg Wiklund välkomnar förslagen, men efterfrågar också en förändrad syn på neurodiversitet.
– Att förstå adhd och autism som värdefulla delar av mänsklig mångfald, utifrån ett perspektiv på neurodiversitet, kan vara ett sätt att ”ta tillbaka” diagnoserna. Neurodivergenta personer behöver definiera vad det innebär i det egna livet, i stället för att få det pålagt utifrån. Det innebär inte att förneka behov av stöd och hjälpmedel, säger Sofia Österborg Wiklund. Sofia Österborg Wiklund är doktor i pedagogik med inriktning på vuxnas lärande och forskar vid Um
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Behandling med bumetanid kan vara fördelaktig för vissa barn med autism – enligt unik svensk studie: "Ett värdefullt framsteg"
- Hon löste gåtan "Sveriges farligaste kvinna"
- Ny forskning om svårbedömda grupparbeten – kan blyghet tolkas som okunskap?
- Nytt vårdstöd ska korta adhd-kön till vuxenpsykiatrin
- ”Vi är först ut med ett serviceboende helt anpassat för autism"
- Intryckskänslighet vid autism – 7 intressanta lästips
- Så här funkar WISC-testet