Nästa artikel
Premium Response to Intervention, RTI, är en undervisningsmodell för att upptäcka och stötta elever som har svårigheter med läsningen. Pedagogikforskaren Camilla Nilvius har i sin avhandling undersökt modellen inom den svenska skolan – och sett goda effekter. "Jag tror att många lärare skulle vilja använda metoden, men det är resursbristen som ofta ger för dåliga förutsättningar", säger hon i en intervju med Special Nest.
Enligt Skolverket har sex-åtta procent av eleverna i den svenska skolan stora läs- och skrivsvårigheter, medan forskning visar att ungefär 15 procent av grundskoleeleverna inte uppnår behörighet till gymnasiet. Hur kan lärare på bästa sätt upptäcka och hjälpa elever som har inlärningssvårigheter, exempelvis vad gäller läsningen? Camilla Nilvius, pedagogikforskare vid Linnéuniversitet, har i sin doktorsavhandling undersökt undervisningsmodellen Response to Intervention, RTI.
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Hon löste gåtan "Sveriges farligaste kvinna"
- Behandling med bumetanid kan vara fördelaktig för vissa barn med autism – enligt unik svensk studie: "Ett värdefullt framsteg"
- Ny forskning om svårbedömda grupparbeten – kan blyghet tolkas som okunskap?
- Nytt vårdstöd ska korta adhd-kön till vuxenpsykiatrin
- Intryckskänslighet vid autism – 7 intressanta lästips
- ”Vi är först ut med ett serviceboende helt anpassat för autism"
- Så tänker personer med autism om kärleksrelationer