Nästa artikel
Premium Många elever med särskild begåvning har det svårt i skolan, vilket ofta beror på att de går under radarn och inte får nog med stimulans. När begåvningen kombineras med adhd eller autism blir utmaningarna i regel ännu större, eftersom diagnosen kan göra att eleven inte får utlopp för sin höga intelligens. Forskaren och logopeden Tove Ekelunds nya handbok visar hur skolan kan stötta elever med särskild begåvning och twice-exceptionality (2e).
Det är lätt att tro att elever med särskild begåvning har det lekande lätt i skolan, men det stämmer inte. Om begåvningen inte upptäcks och eleven inte ges rätt stimulans, kan eleven i värsta fall förlora motivationen, bli frånvarande, halka efter i undervisningen och även misslyckas med att uppfylla de nödvändiga betygskriterierna – trots den höga intellektuella kapaciteten. Situationen kan vara ännu svårare för eleverna som har en hög begåvning i kombination med en funkt
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Behandling med bumetanid kan vara fördelaktig för vissa barn med autism – enligt unik svensk studie: "Ett värdefullt framsteg"
- Hon löste gåtan "Sveriges farligaste kvinna"
- Ny forskning om svårbedömda grupparbeten – kan blyghet tolkas som okunskap?
- Nytt vårdstöd ska korta adhd-kön till vuxenpsykiatrin
- ”Vi är först ut med ett serviceboende helt anpassat för autism"
- Intryckskänslighet vid autism – 7 intressanta lästips
- Så här funkar WISC-testet