Nästa artikel
Premium Arbetet som resurs för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar innebär ofta ett stort ansvar samtidigt som de rätta förutsättningarna kan saknas. Med den nya boken "Värsta bästa jobbet" vill Carolina Lindberg, Malin Valsö och Tarek Eddib synliggöra yrkesrollen, förmedla användbar kunskap och peka på skolledningens ansvar.
– Resurspersoner har ofta låg utbildning och saknar möjlighet till fortbildning. Samtidigt förväntas de klara elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, men även svåra utmaningar som utåtagerande beteende. Resurserna behöver därför kunskap och ett tydligare uppdrag, säger Malin Valsö. Malin Valsö är en av tre författare bakom boken Värsta bästa jobbet – att arbeta som resurs för elever med autism och adhd. Hon är psykolog och har arbetat i många år inom skolan
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Kärlek på samma frekvens – därför väljer autister ofta varandra
- Adhd och överrörlighet – slump eller samband?
- Sommarläsning del 3: Underkänslig för sinnesintryck
- Vanliga relationsproblem vid autism – och hur ni löser dem
- Hon löste gåtan "Sveriges farligaste kvinna"
- Tidigare stöd för barn med autism – nytt arbetssätt ger goda resultat i Angered: "Minskar glappet mellan olika instanser"
- Så här funkar WISC-testet