Nästa artikel
Premium Metakognitiv träning, att reflektera över sitt eget lärande, har stor betydelse för hur effektiv arbetsminnesträningen blir. Det visar en studie av elever i behov av stöd.
Arbetsminnet är viktigt för såväl läsförmågan som matematiska färdigheter. Dessutom påverkar det barns förmåga att fokusera. Att förbättra arbetsminnet är därför en viktig del i arbetet med att hjälpa barn med inlärningssvårigheter. Petri Partanen, skolpsykolog och doktorand vid avdelningen för psykologi vid Mittuniversitetet, har undersökt vilken betydelse metakognitiv träning har för arbetsminnesträningen. I den metakognitiva träningen får eleverna i grupp lära sig a
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Mammor till tonåringar med autism vittnar om ständig kamp i vardagen: "Om jag inte orkar då finns det ingenting"
- Läs- och skrivkrisen i skolan slår hårt mot elever med autism
- Så här funkar WISC-testet
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor
- Mentalisering – att se sig själv utifrån och andra inifrån
- Snart kommer ”krafttag” för bättre studiero i skolan
- Dopamin – nyckelspelaren i hjärnans belöningssystem