Nästa artikel
Premium Samspelet kan ofta vara ansträngt mellan pedagoger och elever med adhd. Ny forskning visar att en särskild intervention kan stärka lärares relationskompetens, vilket inte bara förbättrar relationen till eleverna utan också gynnar den pedagogiska processen. ”Min forskning visar att lärare måste ha både generell förståelse av funktionsnedsättningar och en relationell beredskap”, säger forskaren Linda Plantin Ewe till Special Nest.
Linda Plantin Ewe är i grunden förskollärare och grundskollärare, men ville veta mer om elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, så hon utbildade sig även till specialpedagog. Under många år undervisade hon på en resursskola för elever med olika npf och började därefter som adjunkt i specialpedagogik vid högskolan i Kristianstad. När hon sökte till forskarskolan i specialpedagogik för lärarutbildare, som även kallas SET eller Special Education for Teacher Educator
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Mammor till tonåringar med autism vittnar om ständig kamp i vardagen: "Om jag inte orkar då finns det ingenting"
- Så här funkar WISC-testet
- Dopamin – nyckelspelaren i hjärnans belöningssystem
- Läs- och skrivkrisen i skolan slår hårt mot elever med autism
- Så fungerar adhd-medicin
- Lista: 10 npf-vänliga julklappstips
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor