Nästa artikel
Premium En ny studie från Gillbergcentrum indikerar att det finns elever med nedsatta kognitiva förmågor som inte har förutsättningar att klara de krav som Skolverkets läroplan ställer. – Vi vill understryka att kravnivån inte generellt ska sänkas, också de med starka kognitiva förmågor behöver kunskapskrav på rätt nivå. Men skolsystemet behöver tidigt fånga upp elever med utvecklingsneurologiska begränsningar, säger Ida Lindblad, en av forskarna bakom studien. Skolverket hävdar dock att studien är begränsad och att det inte går att dra slutsatser av den på nationell nivå.
“Det finns elever i grundskolan som inte har kognitiva förutsättningar att klara de kunskapskrav läroplanen ställer, och detta måste beaktas i det svenska skolsystemet. Det nuvarande betygssystemet utan några individuella mål innebär en risk att negativt påverka elevers psykosociala utveckling och självkänsla.” En studie gjord på Gillbergcentrum i Göteborg och som publicerades i Läkartidningen, 1 februari 2018, har visat att elever som blivit underkända i minst ett ämne hade
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Mammor till tonåringar med autism vittnar om ständig kamp i vardagen: "Om jag inte orkar då finns det ingenting"
- Läs- och skrivkrisen i skolan slår hårt mot elever med autism
- Så här funkar WISC-testet
- Lista: 10 npf-vänliga julklappstips
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor
- Dopamin – nyckelspelaren i hjärnans belöningssystem
- Hon löste gåtan "Sveriges farligaste kvinna"