Nästa artikel
Premium Det pratas allt mer om vikten av att skapa en tillgänglig skola. Men vad menar man egentligen? Special Nest träffade Pia Persson, rådgivare på Specialpedagogiska skolmyndigheten, för att reda ut vad det innebär – och vad man kan göra för att nå dit.
För att skapa en tillgänglig lärmiljö måste det finnas kunskap och förståelse för pedagogiska konsekvenser av en funktionsnedsättning. Dessutom behöver vi ha kunskap om hur skolans pedagogiska, fysiska och sociala miljö ska anpassas för att undanröja de hinder som funktionsnedsättningen kan skapa, menar Pia Persson, rådgivare på Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM. – Skolpersonal utvecklar och anpassar ständigt sina lärmiljöer för att skapa bästa möjliga förutsättn
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Autism kopplas till ökad risk för Parkinsons sjukdom – ny studie väcker frågor: "Det behövs mer forskning om sambandet"
- När det svämmar över – så hanterar du känslostormar hos ditt barn
- Dejting vid adhd – så vänder du utmaningar till styrkor: 6 tips
- När motorn saknas - om ADD
- Prata fram din text
- ”Ofrivilliga blinkningar är vanligast”
- Så här funkar WISC-testet