Nästa artikel
Premium Det pratas allt mer om vikten av att skapa en tillgänglig skola. Men vad menar man egentligen? Special Nest träffade Pia Persson, rådgivare på Specialpedagogiska skolmyndigheten, för att reda ut vad det innebär – och vad man kan göra för att nå dit.
För att skapa en tillgänglig lärmiljö måste det finnas kunskap och förståelse för pedagogiska konsekvenser av en funktionsnedsättning. Dessutom behöver vi ha kunskap om hur skolans pedagogiska, fysiska och sociala miljö ska anpassas för att undanröja de hinder som funktionsnedsättningen kan skapa, menar Pia Persson, rådgivare på Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM. – Skolpersonal utvecklar och anpassar ständigt sina lärmiljöer för att skapa bästa möjliga förutsättn
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Svårfångade känslor: Färgkodade akutlappar kan hjälpa personer med autism att sätta ord på ångest
- 8 lästips om stress vid npf: Hushåll med energin!
- Ny resursskola på Öland ska ge autistiska elever tillbaka skolglädjen
- Hantera tröttheten: 10 energitips för autistiska personer
- Stress och trötthet vid adhd och autism – 6 lästips som kan hjälpa
- Lista: 10 npf-vänliga julklappstips
- Så kan föräldrar hjälpa barn att utmana social ångest