Nästa artikel
Premium Varje skolelev i Sverige ska ha tillgång till elevhälsa med specialpedagogisk kompetens. Men specialpedagogens roll på gymnasiet är fortfarande oklar, skriver Christina Linderos, nyutexaminerad specialpedagog, i sitt examensarbete på Linnéuniversitet i Växjö.
Christina Linderos arbetar som specialpedagog och lärare i tyska och historia på den fristående gymnasieskolan Procivitas i Växjö. Hon är inne på sitt 17:e år på skolan och hade innan hon påbörjade utbildningen till specialpedagog hade hon ingen utbildning om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Skolan har emellertid hela tiden arbetat med specialpedagogiska anpassningar, menar Linderos. – Vi har haft det tankesättet hela tiden, men vi har mer kunskaper om neuropsykiatri
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- När utredningen uteblir – här får patienter med adhd-relaterade svårigheter stöd ändå: "Gruppformatet är superrelevant"
- Nytt vårdstöd ska korta adhd-kön till vuxenpsykiatrin
- Undvik autistisk utbrändhet – 10 tips ur ny bok av autistisk psykolog
- Så här funkar WISC-testet
- Sveriges första PDA-konferens sätter fokus på extrem kravkänslighet
- Pianot blev räddningen i det svåra – nu sprider Anna kunskap om autism
- ”Dags att lyssna på flickor och kvinnor som har adhd och autism”