Nästa artikel
Premium Varje skolelev i Sverige ska ha tillgång till elevhälsa med specialpedagogisk kompetens. Men specialpedagogens roll på gymnasiet är fortfarande oklar, skriver Christina Linderos, nyutexaminerad specialpedagog, i sitt examensarbete på Linnéuniversitet i Växjö.
Christina Linderos arbetar som specialpedagog och lärare i tyska och historia på den fristående gymnasieskolan Procivitas i Växjö. Hon är inne på sitt 17:e år på skolan och hade innan hon påbörjade utbildningen till specialpedagog hade hon ingen utbildning om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Skolan har emellertid hela tiden arbetat med specialpedagogiska anpassningar, menar Linderos. – Vi har haft det tankesättet hela tiden, men vi har mer kunskaper om neuropsykiatri
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Ett gott liv för autister – hur ser det ut? Unik forskning på gång
- Snabbkurs i autism och adhd – här är 7 läsvärda Special Nest-listor
- Autism under småbarnsåren – så kan förskolan göra skillnad
- Ny forskning om motorisk förmåga hos barn med autism
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor
- Så här funkar WISC-testet
- Mentalisering – att se sig själv utifrån och andra inifrån