Nästa artikel
Premium Relationen kan ofta vara svajig mellan lärare och elever med npf-diagnoser som autism och adhd, samt även med elevernas vårdnadshavare. Så hur kan lärare lyckas bättre med den sociala och emotionella biten? Här är 10 tips från socionomen Caroline Lundström, aktuell med boken ”Relationskompetens i skolpraktiken”.
1. Investera i relationen Linda Plantin Ewes forskning pekar på att elever med adhd ofta känner mindre närhet till sin lärare och de svala känslorna är ofta besvarade från lärarna. Detta påverkar samarbetet sinsemellan och skapar mer konflikter. – Läraren behöver investera mer i relationerna till eleverna med npf. Ibland kan läraren fastna i att bara se beteendet och förstår inte riktigt varför eleverna gör som de gör, säger Caroline Lundström och fortsätter: – Det kräve
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Kärlek på samma frekvens – därför väljer autister ofta varandra
- Adhd och överrörlighet – slump eller samband?
- Vanliga relationsproblem vid autism – och hur ni löser dem
- Sommarläsning del 3: Underkänslig för sinnesintryck
- Hon löste gåtan "Sveriges farligaste kvinna"
- Tidigare stöd för barn med autism – nytt arbetssätt ger goda resultat i Angered: "Minskar glappet mellan olika instanser"
- Pandas – en autoimmun sjukdom med neuropsykiatriska symtom