Nästa artikel
Premium Fokusera mer på barns kognitiva förmågor än på övergripande diagnostiska etiketter. Det är budskapet från psykologi- och pedagogikforskaren Petri Partanen som är aktuell med boken ”Att utveckla barns förmågor i förskolan”. ”En av mina viktigaste poänger är att barn med adhd och autism har en spridning i förmågor och därför inte omedelbart har samma behov”, säger han i en intervju med Special Nest.
Både i arbetet som psykolog och som forskare har Petri Partanen intresserat sig för variationen i barns exekutiva funktioner, bland annat vid med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar som adhd och autism. Exekutiva funktioner är en psykologisk term som syftar på vår förmåga att planera, genomföra, organisera och fokusera vid olika aktiviteter och uppgifter i vardagen. De exekutiva funktionerna hänger samman med ett annat psykologiskt begrepp, självreglering, som i princip handlar o
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Kärlek på samma frekvens – därför väljer autister ofta varandra
- Adhd och överrörlighet – slump eller samband?
- Sommarläsning del 3: Underkänslig för sinnesintryck
- Vanliga relationsproblem vid autism – och hur ni löser dem
- Hon löste gåtan "Sveriges farligaste kvinna"
- Tidigare stöd för barn med autism – nytt arbetssätt ger goda resultat i Angered: "Minskar glappet mellan olika instanser"
- Pandas – en autoimmun sjukdom med neuropsykiatriska symtom