Nästa artikel
Premium Kursplanerna är krångliga och abstrakta, och får elever och lärare att känna uppgivenhet och hjälplöshet. Det är några exempel på kritik mot skolans nuvarande kurs- och ämnesplaner. Nu är arbetet med att förbättra dem i full gång.
Kritiken mot kursplanerna i grundskolan har kommit från flera håll. Till stor del har debattörer riktat in sig på hur kunskapsmålen är utformade. I en debattartikel i Skolvärlden skriver exempelvis Åsa Fahlén, ordförande i Lärarnas Riksförbund, att kraven på eleverna är alldeles för avancerade: “Problemet ligger i just kunskapskravens formuleringar, till exempel ‘beskriva komplexa samband’ och ‘föra utvecklade resonemang’ och vilka konsekvenser dessa får. Formulerin
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Hyperlexi vid autism: En förbryllande fallenhet för läsning
- Alexitymi: När känslorna finns men orden saknas
- Fallet psykiatern aldrig glömmer: "Otroligt jobbig skoltid för Calle"
- Svagbegåvade elever hamnar mellan stolarna
- Savanter – fascinerande, mytomspunna och sällsynta
- Skollagen del 1 – Ekonomi
- Mentalisering – att se sig själv utifrån och andra inifrån