Nästa artikel

  • I Från stavfel till stavrätt – genom ord, bokstäver och litteratur visar Anne-Marie Körling hur lärare kan göra för att eleverna ska utveckla sina skrivförmågor.

  • Läraren och adjunkten Anne-Marie Körling har tidigare mottagit Svenska Akademiens svensklärarpris och Ingvar Lundbergpriset för sina läs- och skrivinsatser.

  • ”När läraren tillsammans med eleverna utforskar stavningen så blir eleverna mindre rädda att stava fel”, säger Anne-Marie Körling.

Premium Elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar kan ha svårt att genomföra en skrivuppgift om den är för generell. Men om läraren är tydlig och lyhörd ökar möjligheten för alla elever att lyckas med skrivandet. Det menar läraren Anne-Marie Körling som är aktuell med boken "Från stavfel till stavrätt – genom ord, bokstäver och litteratur".

När Anne-Marie Körling under en lunch med förläggaren Tobias Ludvigson fick frågan om hon kunde skriva något åt Gothia kompetens visste hon direkt vad hon ville fokusera på. Rättstavning är ett intresse som har följt henne sedan hon började arbeta som lärare då hon upptäckte att en av de vanligaste frågorna var: hur stavas det här? – Som lärare kan vi nöja oss med att svara två p på frågan hur papper stavas och sedan inte ge frågan någon mer uppmärksamhet. Men vad ger

Premium - tillgängligt för prenumeranter

Teckna prenumeration
Annons