För att personer med någon form av autismspektrumstillstånd, ast, ska få så bra förutsättningar som möjligt att lyckas i skolan krävs en medvetenhet om dessa elevers styrkor och svårigheter.
En bit på vägen i kunskapssamlandet är det senaste numret av Elevhälsan där vi bland annat får veta hur vardagen i skolan upplevs av elever med ast, hur lärmiljön som möter eleverna kan anpassas och hur läroplanens krav på att utveckla vissa förmågor kan ställa till det.
Vi får också läsa om en före detta elevs idé om en drömskola med lika villkor för alla och hur skolpsykologen kan vara till stöd för lärare som möter elever med ast.
I tidningen beskrivs ett arbetsätt där skolan tar tillvara på föräldrarnas kunskap och en modell för hur inkluderande undervisning kan se ut.
Liknande innehåll
Populärt innehåll idag
- Ny rapport ger dyster bild av skolsituationen för elever med npf
- Varannan vecka vid adhd – så får ni det att funka
- Hyperlexi vid autism: En förbryllande fallenhet för läsning
- Kan yoga gynna ungdomar med adhd?
- Mikaela Jackleus: Så stöttar jag mitt barn med extrem kravkänslighet
- Så här funkar WISC-testet
- Mentalisering – att se sig själv utifrån och andra inifrån