Nästa artikel
Premium Det är lätt att tro att särskilt begåvade elever är högpresterande i skolan – men de riskerar tvärtom att misslyckas om de inte blir uppmärksammade, får stimulans och ges rätt stöd. Detta är ett av de vanliga missförstånd som reds ut i en ny antologi där författarna ger en aktuell bild av kunskapsläget kring särskild begåvning. Special Nest har intervjuat bokens redaktör Caroline Sims. "Jag har blivit ifrågasatt för att ha ett elitperspektiv och vara antidemokratisk, men det är tvärtom. Om vi ska ha en skola för alla så ska även den här gruppen få plats", säger hon.
Caroline Sims är adjunkt och doktorand vid Uppsala universitet och Högskolan i Gävle. Hon är även utbildad gymnasielärare och har arbetat i mer än 15 år inom både gymnasieskolans nationella program och på International Baccalaureate, som brukar kallas IB-programmet. Där mötte hon elever som tyckte att studierna var väldigt jobbiga samtidigt som de blommade ut, vilket fick henne att fundera över varför de inte hade utmanats under tidigare skolår. – När jag undervisade de här e
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Mammor till tonåringar med autism vittnar om ständig kamp i vardagen: "Om jag inte orkar då finns det ingenting"
- Läs- och skrivkrisen i skolan slår hårt mot elever med autism
- Så här funkar WISC-testet
- Lista: 10 npf-vänliga julklappstips
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor
- Dopamin – nyckelspelaren i hjärnans belöningssystem
- Hon löste gåtan "Sveriges farligaste kvinna"