Nästa artikel
Premium Delar av undervisningen i svenska skolan saknar vetenskapligt stöd, enligt Agneta Gulz. Hon är professor i kognitionsvetenskap och tillsammans med två forskarkollegor dömer hon starkt ut 7 trender i skolan, däribland differentierad undervisning. När Special Nest ringer upp förklarar hon varför och lyfter istället fram evidensbaserade metoder som gynnar alla elever, inte minst elever med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism.
– Vissa delar av undervisningen i den svensk skolan bygger på trender och ovetenskapliga myter. Vi dömer ut de här trenderna för att de drivits så långt i svensk skola, visst finns de i andra länder, men ingenstans har de drivits så hårt som här. Samtidigt vet vi idag utifrån samlad forskning vilka metoder som fungerar bäst för alla elever, säger Agneta Gulz. Agneta Gulz är professor i kognitionsvetenskap med inriktning på lärande och undervisning vid Lunds universitet och Li
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Snart kommer ”krafttag” för bättre studiero i skolan
- Stor succé för npf-guide från Stendahls bil: "Jättehedrande"
- Mammor till tonåringar med autism vittnar om ständig kamp i vardagen: "Om jag inte orkar då finns det ingenting"
- Hon slutade med adhd-medicin: ”Jag har fått bråka med psykiatrin”
- Läs- och skrivkrisen i skolan slår hårt mot elever med autism
- Öka uppmärksamhet på självmordssignaler
- Pandas – en autoimmun sjukdom med neuropsykiatriska symtom