Nästa artikel
Premium Det är inte ovanligt att elever med npf kan ha besvär med att initiera, formulera och avsluta texter. Med intresseväckande inledningar och inspirerande stödfrågor ska läromedlet ”Följ tråden” hjälpa elever med kognitiva svårigheter att skriva historier. Special Nest har intervjuat stödmaterialets skapare: pedagogen Cristina Eklund.
Föreställ följande öppning på en berättelse: Tora fyller snart år och ska ha drakmaskerad med klasskompisarna. När barnen kommer till drakfesten går det inte att se vem som är vem, eftersom alla är utklädda till drakar. Tora räknar alla som sitter vid bordet. Det ska vara 15 stycken, men efter att ha räknat flera gånger får hon antalet till 16. Alltså finns där en mystisk objuden gäst. Frågan är: Vad tänker och känner Tora när hon förstår att det finns en objuden gäst,
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Hyperlexi vid autism: En förbryllande fallenhet för läsning
- Så här funkar WISC-testet
- 7 lästips om socialt samspel vid autism
- Familjestödjare – oumbärlig brygga mellan hem och skola
- Dopamin – nyckelspelaren i hjärnans belöningssystem
- Så fungerar adhd-medicin
- Ny mottagning ska ge bättre vård vid autism och psykisk ohälsa