Skolinspektionen har genomfört en kvalitetsgranskning av skolans arbete med extra anpassningar. Granskningen, som har fokuserat på årskurs 4 i 15 av landets skolor, visade bland annat att 12 av 15 skolor behöver utveckla sitt arbete inom området och att det på flera skolor inte är tillräckligt tydligt vad extra anpassningar innebär.
I webbinariet berättar Ulf Pantzare, utredare och projektledare för granskningen på Skolinspektionen, om resultaten. Vid sidan av att diskutera vad Skolinspektionen har sett ges också exempel på vilka faktorer som kan bidra till en god utveckling inom arbetet med extra anpassningar. Deltar gör även Kristina Dahlberg, undervisningsråd på Skolverket, och Anna Sjölander, rådgivare på Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM.
Läs också: "Skolor misslyckas med extra anpassningar"
Liknande innehåll
Populärt innehåll idag
- Kraftig ökning av elever i anpassad grundskola – orsakerna oklara
- Kändisar med npf
- Så här funkar WISC-testet
- Forskning: Taktil massage ger lindring till unga med adhd
- Nu avslutas projektet för diagnostisk omprövning – 55 av 75 unga vuxna fick sin npf-diagnos borttagen
- Så tänker personer med autism om kärleksrelationer
- Engelska – en språklig frizon för autistiska elever?